Eerste boomblauwtje in mijn tuin.

Het boomblauwtje is klein blauw vlindertje uit de familie Lycaenidae. Ze zijn algemeen voorkomend en zijn kleiner dan het heideblauwtje. Ze vliegen in 1 tot 3 overlappende generaties van eind maart tot begin oktober. Je vindt ze in tuinen, parken en langs bosranden. Het zijn schitterende miniatuurtjes van de natuur.

Ze hebben blauwe bovenvleugels met zwarte rand. Bij de vrouwtjes is die band breed bij de mannetjes slechts een dunne zwarte band. Ze leven van van negen tot 18 dagen.

Klein vlindertje “boomblauwtje. Bovenvleugels blauw met zwarte rand, onderste vleugel licht blauw. Onderzijde van de vleugels zilverwit met zwarte spatjes

Ze leven van honigdauw, sap van bloedende bomen en nectar. Je kunt ze ook spotten drinkend aan plassen. In rusthouding zitten ze meestal met de vleugels dicht .Ze overwinteren als pop.

Bedankt voor jullie bezoek en reacties.

32 thoughts on “Eerste boomblauwtje in mijn tuin.

    • Toen ik het zag vliegen liet het me niet ongevoelig voor zoveel schoonheid. Ik heb het met met mijn ogen heel lang gevolgd toen het later heel hoog verdween tussen de toppen van de bomen

      Like

  1. Bijzonder blij voor je Marylou dat je er zo’n schitterende foto’s van wist te maken. Ook tof met je informatief schrijfsel er bij.

    Alleen even erop wijzen dat honingdauw niets meer is dan louter luizenmelk, het goedje waar zowel bijen als mieren verzot op zijn. In ieder geval is het vaak niet zo’n pretje om met je auto onder een met bladluizen geplaagde boom te staan.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie